Randevu al
Faydalı Bilgiler

Emzirme Döneminde Beslenme

Anne sütü yenidoğan bebekler için en iyi besindir. Emziren bir kadının beslenme depoları hamilelik ve doğum sırasında kan kaybı nedeniyle az ya da çok tükenebilir. Emzirmek, öncelikle kolostrum ve sonra anne sütü yoluyla besin kaybına bağlı olarak besin ihtiyacını arttırır.

Anne sütü hacmi çok değişkendir. Bu sütte bulunan besinler, annenin diyetinden veya vücudundaki besin depolarından gelir.

Yiyeceklerdeki besin maddelerinin anne sütünde bulunan besin maddelerine dönüşümü tam değildir. Kadınların beslenme gereksinimleri hamilelik ve emzirme döneminde artar. Anne sütü oldukça sabit bir bileşime sahiptir ve sadece annenin diyetinden seçici olarak etkilenir. Anne sütünün yağ içeriği bir miktar değişiklik gösterir. Karbonhidrat, protein, kalsiyum ve demir içeriği, anne diyetinde çok fazla değişmez. Bununla birlikte, diyetinde tiamin, A ve D vitaminleri eksik olan bir anne sütünde bunlardan daha az üretilmektedir. Anneye bir beslenme uzmanı tarafından sağlıklı beslenme programı hazırlanmalıdır. Emziren anneler günde 1800’den az kalori almamalıdır.

Anne sütü, gebelikte beslenmenin devamı olarak bebeğin yeterli beslenmesini garanti etmelidir. Annenin beslenme durumu anne sütü bileşimini ve dolayısıyla bebeğin besin alımını etkileyebilir.

Emzirme döneminde, meme bezleri yeterli süt kompozisyonunu garanti eden bir dereceye kadar metabolik özerkliğe sahiptir. Yani aşırı yetersiz beslenmeleri dışında, tüm anneler uygun miktarlarda ve uygun kalitede süt üretebilirler.

Annenin diyetindeki değişiklikler, yağ asidi profilinde ve bazı mikro besin öğelerinin seviyelerinde değişikliklere neden olabilir, ancak üretilen sütün hacmiyle veya kalitesiyle ilişkili değildir. Tüm annelerin sütü, yetersiz beslenmiş olsalar bile, mükemmel bir beslenme ve immünolojik kaliteye sahiptir. Annenin vücudu her zaman bebeğin gereksinimlerine öncelik verir ve sonuç olarak demir, çinko, folat, kalsiyum ve bakır gibi besinler yeterli ve sabit miktarlarda salgılanır.

Kıtlık ve felaketlerde çocuklarda yetersiz beslenme riski olduğunda, DSÖ’nün önerdiği yaklaşım, bebeğin doğru gelişimini garanti eden emzirmeyi ve annenin beslenmesini desteklemektir.

Anne sütündeki enerji, proteinler ve besin maddeleri diyetin yanı sıra annenin vücut depolarından da gelir. Diyet kaynaklarından yeterli besin almayan anneler, vücuttaki önemli işlevleri yerine getiren bazı mineral ve vitaminlerde eksiklik riski altında olabilirler. Annenin diyetini iyileştirmesi veya besin takviyesi alması durumunda bu eksiklikler önlenebilir.

Yaş, doğum sonrası ağırlık, fiziksel aktivite düzeyi ve bazal metabolik hızı , yeterli bir anne sütü  elde etmek için annenin tüketmesi gereken yiyecek miktarını etkileyecektir. Emzirmenin süresi ve yoğunluğu da annenin beslenme gereksinimleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir.

Besin eksikliklerinin yaygınlığı coğrafi bölge, kültür, beslenme alışkanlıkları ve sosyoekonomik seviyeye göre değişmektedir. Anne sütündeki bazı besinlerin içeriği, özellikle beslenmesinin yetersiz olması durumunda annenin diyet alımına bağlıdır ve çoğu durumda bu eksiklikler takviye yoluyla düzeltilebilir.

Anne sütündeki suda çözünür vitamin konsantrasyonu, annenin alım seviyelerine bağlıdır. Yağda çözünen vitamin konsantrasyonları, dışarıdan gıdalarla alınarak arttırılabilmesine rağmen, çoğunlukla annenin vücut depolarına bağlıdır.

Yeterli enerji alımı için meyveler, sebzeler  ve hayvansal kaynaklı yiyecekleri içeren dengeli bir diyet, kadınların hamilelik ve emzirme döneminde oluşabilecek eksikliklerini gidermeye yardımcı olur. Bazı besin gereksinimleri, özellikle demir, iyot, folik asit ve A vitamini gereksinimlerinin diyet kaynakları yoluyla karşılanması daha zordur ve bu nedenle, annelerin bu besinlerle takviye edilmiş gıda takviyeleri almaları gerekebilir.

Emzirme Döneminde Beslenme Gereksinimleri

Emzirme gereksinimlerinin emzirme sırasında hamilelik döneminden daha yüksek olduğunu vurgulamamız gerekir.

Emzirme döneminde ek gereksinimler, protein bakımından zengin gıdaların tüketilmesi ile karşılanabilir (örneğin, 1 yumurta, 30 gr peynir veya 175-200 gr süt ve süt ürünleri).

Su, toplam süt hacminin % 85–95’ini oluşturur. Yeterli miktarda su tüketimi süt üretimini arttırmakta faydalı olacaktır.

Gebelik ve emzirme döneminde yeterli miktarda iyotla (iyotlu tuz) zenginleştirilmiş tuz tüketilmesi tavsiye edilir.

Bazı vitaminlerin anne sütündeki konsantrasyonu, annedeki seviyelerine bağlıdır ve annedeki eksiklikler bebeklerde de eksikliklere neden olabilir. Emzirme sırasında  tiamin ( B1), riboflavin (B 2) ve vitamin B 6 , B 12 , E ve A vitaminlerinin alımlarının arttırılması önerilir.

Vejetaryen kadınların bebeklerinde B12 vitamini yetersizliği gelişebilir. Bu yüzden vejetaryen kadınlara B12 suplemantasyonu yapılmalıdır.

Kalsiyum gereksinimlerini karşılamak için Amerikan Pediatri Akademisi, emziren annelere, az yağlı yoğurt veya peynir gibi kalsiyum bakımından zengin besinler ve balık gibi kalsiyum içeren diğer besinler tüketmelerini önermektedir. Sardalye, somon, brokoli, susam veya lahana emziren kadınlar için önerilen diğer önemli besinler arasındadır.

Vitamin D’yi yetersiz alan kadınlarda ve bebeklerinde yetersizlikler görülebilir. Bu nedenle gebelikte başlanan Vitamin D suplemantasyonu emzirmenin 6. ayına kadar sürdürülmelidir.

Gebelikte başlanan demir suplemantasyonu emzirmenin 3. ayına kadar sürdürülmelidir.

Emziren Kadınlar İçin Beslenme Önerileri

Emzirme döneminde, annenin susuzluğunu gidermek için gerektiği kadar su, süt ve doğal meyve suları içmesi gerekir.

Annelerin yiyecek alımlarını günde en az beş öğüne dağıtmaları önerilir.

Tüm yiyecek gruplarını içeren çeşitli bir diyet önerilir.

Kafeinli içecek tüketiminin mümkün olduğunca azaltılması önerilir.

Alkol ve tütünden uzak durulması önerilir.

Emzirme döneminde, günde 1800 kaloriden daha az alım içeren diyetlerden kaçınılması önerilir.

Bitkisel takviyeler, şifalı bitkiler veya farmakolojik olmayan diyet takviyelerinden kaçınılması önerilir. Çünkü birçoğunun bileşimi bilinmemektedir ve bazıları hormon görevi gören ve zararlı olabilecek maddeler içermektedirler.

Tüm vejeteryan anneler için ek B 12 vitamini ve folik asit alımı önerilir.

Sigara içen annelerin daha yüksek C vitamini gereksinimi vardır.

Sonuç olarak;

Anne sütünün eşsiz biyolojik yararları, emzirmenin, bebeklerin beslenmesi için ideal bir yöntem olarak teşvik edilmesini haklı kılmaktadır. Bazı besinlerin veya emziren kadınlarda belli takviyelerinin kullanımının artması annedeki besin eksikliklerini ortadan kaldırmak, süt üretimi, ve bebeği korumak için oldukça önemlidir.

Emziren bir annenin enerji gereksinimleri, beslenme uzmanı tarafından  ihtiyaçlarına yönelik özel olarak hesaplanmalı, kişiye özel bir sağlıklı beslenme programı oluşturulmalıdır.

Emzirme döneminde anne emzirirken enerji harcadığı için bu durum kilo kaybını destekleyecektir ancak sağlıklı ve kalıcı bir kilo kaybı isteniyorsa, beslenme uzmanı tarafından hazırlanan sağlıklı beslenme programı mutlaka fiziksel egzersiz ile birleştirilmelidir.

Kaynak:

PUBMED US National Library of Medicine National Institutes of Health, Nutrients

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound