Randevu al
Faydalı Bilgiler

ANKSİYETE

Anksiyetemizi nasıl tanırız ve hafifletmek için ne yapabiliriz.

Basit stratejiler, duygusal stresin tetikleyebileceği baş ağrılarını, mide rahatsızlığını ve nefes darlığını azaltabilir.

Gün içerisinde mide bulantısı veya kas ağrısı şikayetleri yaşadıysanız.    Semptomlarınızı yönlendiren fiziksel bir hastalıktan ziyade duygular olabilir.

Bu duygudurum bozukluğunun sebebi otonom sinir sistemidir. Otonom sinir sistemi, vücudunuzda bilinçli olarak kontrol etmediğiniz, ancak kalp atış hızınız, nefes alma, idrara çıkma ve cinsel işlev gibi şeyleri düzenleyen bir sistemdir. Aynı zamanda fiziksel bir tehdit altında olduğunuzda tepki veren sistemdir. Otonom sinir sistemi, kendinizi savunmanıza veya tehlikeden kaçmanıza yardımcı olmak için tasarlanmış savaş ya da kaç tepkinizi üretir.

Stres altında veya endişeli olduğunuzda, bu sistem devreye girer ve fiziksel semptomlar ortaya çıkabilir.Baş ağrısı, mide bulantısı, nefes darlığı, titreme veya mide ağrısı .

Günümüz dünyasında, COVID-19 salgını ve ekonomik bedeli ile birçok insan, bunlara neyin sebep olduğunu anlamadan yeni fiziksel semptomları fark ediyor olabilir. “Bu çok stresli bir dönem” diyor Dr. Barsky. “Hayatımızın neye benzediğine dair stresimiz var, virüse yakalanma ve hastalanma tehdidi var. Pandeminin anksiyeteyi ve stres hissini artırdığı zaten açık.”

Bazı insanlar için bu durum bir kısır döngünün başlangıcıdır. “Anksiyete ve stres bu fiziksel semptomları kendileri üretir ve bunun da ötesinde, bu semptomlara verdiğiniz tepki onları daha da kötüleştirebilir. Onlara ne kadar odaklanırsanız, o kadar endişelenirsiniz ve semptomlarınız o kadar yoğun hale gelir,” diyor Dr. Barsky. “Gerçekten kontrolden çıkabilir ve o kadar rahatsız olabilir ki, oturup endişelenmekten fazlasını yapamayabilirsiniz.”

Kaygıyı tanımlama ve hafifletme

Dr.Barsky, endişeli durumunuzun fiziksel etkilerine o kadar sabitlenmeniz mümkündür ki, başlangıçta endişeli olduğunuzun farkına bile varmazsınız, diyor Dr. Öyleyse, belirtilerinize kaygının neden olup olmadığını nasıl anlarsınız? Ve eğer öyleyse, nasıl daha iyi hissedebilirsin? Dr. Barsky, bu döngüyü kesmenize yardımcı olacak bazı ipuçları sunmaktadır.

Dur ve değerlendir. Barsky, “İlk adım, bir saniye durup vücudunuzda neler olup bittiğini gözlemlemektir,” diyor. Ne deneyimlediğinizi ve bunun duygusal bir üzüntü hissiyle mi yoksa endişe verici veya stresli bir şeye tepki ile mi ilgili olduğunu düşünün. Belirtileriniz stresli bir olayı veya süreyi izlediyse, bu duyguların belirtilerinizi tetiklemesi olasıdır. Ayrıca, kaslarınızı gerdiğinizi gösteren işaretlere karşı uyanık olun, bu da bir stres reaksiyonunu gösterebilir.

Dikkatinizi dağıtın. Fiziksel semptomlarınızın kökeninin anksiyete olduğundan şüpheleniyorsanız, dikkat dağıtmak yardımcı bir araç olabilir. Dr.Barsky, “Vücudunuza odaklanmanızı engelleyebilecek bir şeyler repertuvarı oluşturmak iyidir. Bir fotoğraf albümüne bakın. Çamaşırları yıkayın,” diyor. Bitkileri sulamak veya bir yapbozu bir araya getirmek gibi basit bir şey bile yardımcı olabilir. Barsky, “Bu, sizi artan anksiyete ve artan fiziksel semptomlar döngüsünden oldukça güvenilir bir şekilde çıkarabilir” diyor. Çok sık olarak, başka bir aktiviteye geçtiğinizde ve aklınızı semptomlarınızdan uzaklaştırdığınızda, daha iyi hissetmeye başlayacaksınız. Dikkat dağıtıcı şeyler her kişi için farklıdır. Zihninizi neyin sakin bir yere götürdüğünü anlamak için farklı aktiviteler deneyin.

Vücudunuzu gevşetin ya da çalışın. Stresi azaltmak için derin nefes alma veya gevşeme egzersizlerini deneyin. Rahatlama tekniklerinde size rehberlik edecek çok sayıda çevrimiçi kaynak ve akıllı telefon uygulaması vardır. Fiziksel aktivite de gerginliği azaltmanıza yardımcı olabilir. Günlük bir yürüyüş, koşu veya egzersiz programı uygulamak gerginliğinizi azaltacaktır.

Kendinizi rahatlatın. Belirtilerinizin kaygıdan kaynaklandığına inanıyorsanız, yaşadığınız şeyin zararlı veya ölümcül olmadığından emin olun. Dr.Barsky, “Ciddi değiller ve yaklaşan bir tıbbi felakete işaret etmiyorlar” diyor. Kaygı hafiflediğinde semptomlar geçecektir.

Kontrol edin. Dr.Barsky, fiziksel semptomları tetikleyen anksiyete ile anksiyeteyi tetikleyen fiziksel semptomlar arasında bir fark olduğunu söylüyor. Örneğin, astım krizi geçiren ve bu nedenle nefes almakta güçlük çeken kişiler muhtemelen endişeli hissedeceklerdir. Ancak anksiyete nefes darlığına neden olmuyor. Rahatlama veya diğer tekniklerle çözülmeyen fiziksel bir sorununuz varsa, kontrol ettirmek için doktorunuzla iletişime geçin.

Ne zaman yardım isteyeceğinizi bilin. Basit kaygı bazen sınırı aşar ve bir anksiyete bozukluğuna dönüşür. Bir sorununuz olabileceğine dair işaretler, korktuğunuz için faaliyetlerden uzak durmayı veya işlevsel yeteneklerinizi etkileyecek kadar endişeli olmanız . Bu sana benziyorsa, yardım isteme zamanı. Dr. Barsky, anksiyete bozukluklarının çeşitli farklı yaklaşımlarla tedavi edilebileceğini söylüyor.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound