Randevu al
Faydalı Bilgiler

Zeytinyağı veya Hindistancevizi Yağı

Zeytinyağı veya hindistancevizi yağı: Hangisi mutfakta en sağlıklısı ?

Hindistan cevizi yağı, son yıllarda takipçisi ve kullanıcısı oldukça artmıştır ve hindistan cevizi yağını savunanlar vücut yağ azaltımından kalp hastalıklarının önlenmesine kadar çeşitli faydalarının olduğunu savunmaktadır. Ne yazık ki , bu iddiaları destekleyen kanıtlar oldukça seyrektir.

Ancak, diğer bitkisel bazlı yağların, özellikle kalp sağlığı söz konusu olduğunda, hayvan kaynaklı muadillerine göre avantajları olduğunu gösteren çok sayıda araştırma vardır. Hangisi daha iyi? Bitkisel yağlardan olan zeytin yağı basında hakketiği ilgiyi görememiştir.

Zeytinyağı davası büyümeye devam ediyor

Zeytinyağı akdeniz diyetinde temel bir yağdır ve daha önce yayınlanmış faydaları büyük ölçüde Avrupa nüfusu tarafından kullanımını incelemeye dayanmıştır. Bu bilgi yararlıdır,

Yaşam tarzı faktörleri dikkate alındıktan sonra, günde yarım çorba kaşığı zeytinyağı tüketenlerin, nadiren zeytinyağı kullananlara kıyasla (ayda bir kereden daha az) kardiyovasküler hastalık(CVD) gelişme riski daha düşüktür. Daha fazla zeytinyağı tüketmek de CVD’den ölme olasılığının azalmasıyla ilişkilendirildi. Her gün kabaca bir çay kaşığı margarin veya tereyağını benzer miktarda zeytinyağı ile değiştirmek gibi zeytinyağı tüketimindeki hafif artışların bile kalp sağlığımız açısından avantajları vardır.

Zeytinyağı, aynı zamanda, CVD’nin ilerlemesine katkıda bulunabilecek enflamatuar bileşiklerde bir azalma sağlamıştır. Zeytin, iltihabı azaltmaya yardımcı olabilecek polifenol adı verilen bitki kimyasalları içerir. Kimyasal yollardan ziyade mekanik yöntemlerle ekstrakte edilen sızma zeytinyağı kullanmanın rafine zeytinyağlarından daha yüksek seviyede koruyucu bitki bileşiği sunduğu düşünülmektedir. Sızma zeytinyağı (EVOO), tercih edilen mekanik işlemenin bir ürünüdür.

Daha fazla araştırmaya ihtiyacımız olsa da, bu polifenoller beyin gibi vücudun diğer bölgelerine de fayda sağlayabilir. Örneğin, yapraklı yeşillik yemek gibi diğer sağlıklı beslenme alışkanlıkları ile birlikte, öncelikle yemek yaparken zeytinyağı kullanmak, yaşlandıkça ortaya çıkan beyin fonksiyonundaki düşüşle mücadele etmemize de yardımcı olacaktır.

Hindistan cevizi yağı nasıl karşılaştırılır?

Hindistan cevizi yağı savunucuları, içerdiği orta zincirli yağ asitlerini, bu yağların sindirilmesinin bir fayda olarak belirtmekteler. Bu yağların kilo kaybı ve kolesterol ile ilgili avantajlar sunduğu iddia edilmektedir, ancak bu iddialar tartışmalıdır. Ne olursa olsun, hindistancevizi yağında bulunan birincil yağ olan laurik asidin diğer orta zincirli yağlardan farklı davrandığı düşünülmektedir.

Dünya genelinde son yapılan çalışmalar da çeşitli veriler derlendiğinde, hindistan cevizi yağı, diğer bitki bazlı yağlara kıyasla bel çevresi ya da vücut yağları  ile ilgili ek bir fayda göstermemiştir. Tropikal bir bitki yağı olan hindistancevizi yağı, zeytinyağı gibi tropik olmayan bitki yağlarının yanı sıra diğer kardiyak risk faktörlerini azaltma konusunda da işe yaramamıştır.

Hindistan cevizi, Asya’daki çeşitli geleneksel diyetlerde önemli bir yağdır ve daha az kardiyak komplikasyon ve erken ölüm de dahil olmak üzere bu topluluklar içinde sağlık yararları sağlamak üzere tasarlanmıştır. Bununla birlikte, bu diyetler genellikle hindistan cevizi eti gibi minimal işlenmiş hindistancevizi ürünlerine sahiptir ve bunlar lif gibi besin maddelerinin içeriği açısından oldukça zengindir. Bu Asya topluluklarındaki yaşam tarzı alışkanlıkları tipik olarak birçok farklı diyetten daha fazla meyve, sebze ve balık yemeyi içerir.

Bununla birlikte, Her iki yağ da kardiyovasküler hastalık riski değerlendirmesinde tereyağından daha iyi performans göstermiştir. Ne yazık ki, diyetlerimizde birincil yağ olarak kullanımını desteklemek için sızma hindistancevizi yağını içeren yeterli insan çalışması yoktur.

Ve kazanan… Zeytinyağı

Tropikal olmayan bitkisel bazlı yağlar kullanmanın faydaları çok umut verici olmaya devam etsede zeytinyağının mutfağımızda ki yeri tartışmasız öncelikli olacaktır. Taze yaz salatası veya patates ya da ton balığı salatası içinde sızma zeytinyağı ve sirke deneyin. Sebzeleri pişirirken bir parça tereyağı veya margarin yerine zeytinyağı düşünün. Ve hindistancevizi yağını, örneğin bir sebze köri lezzetini arttırmak için veya pişmiş tatlılarda tereyağı yerine koymak için arada sırada kullanın.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound