Randevu al
Faydalı Bilgiler

Hafızanızı geliştirmek için 6 basit adım

Herkes ara sıra “anlık unutkanlıkar” yaşar. Belki mutfağa gittiniz ve nedenini hatırlayamıyorsunuz veya bir konuşma sırasında tanıdık bir ismi hatırlayamıyorsunuz. Hafıza kaybı her yaşta ortaya çıkabilir, ancak tek başına yaşlanma genellikle bilişsel gerilemenin bir nedeni değildir. Yaşlı insanlar arasında önemli hafıza kaybı meydana geldiğinde, genellikle yaşlanmadan değil, organik bozukluklardan, beyin hasarından veya nörolojik hastalıklardan kaynaklanır.

Araştırmalar, bazı temel iyi sağlık alışkanlıkları ile bilişsel gerilemeyi önlemeye ve bunama riskini azaltmaya yardımcı olabileceğinizi göstermiştir:

Düzenli egzersiz yapmak

Yeterince uyumak

Sigara içmemek

İyi sosyal bağlantılara sahip olmak

Alkolü günde en fazla bir içecekle sınırlamak

Akdeniz tarzı diyet yemek

Bellek ve diğer bilişsel değişiklikler sinir bozucu olabilir, ancak iyi haber şu ki, onlarca yıllık araştırmalar sayesinde zihninizi nasıl aktif hale getireceğinizi öğrenebilirsiniz. Bilişsel zindeliğin korunmasına yardımcı olmak için kullanabileceğimiz çeşitli stratejiler vardır.

İşte deneyebileceğiniz birkaç tane.

1. Öğrenmeye devam et

Daha yüksek bir eğitim seviyesi, yaşlılıkta daha iyi zihinsel işlev ile ilişkilidir. Uzmanlar, ileri eğitimin bir kişiyi zihinsel olarak aktif olma alışkanlığına sokarak hafızayı güçlü tutmaya yardımcı olabileceğini düşünüyor. Beyninize zihinsel egzersizle meydan okumanın, bireysel beyin hücrelerini korumaya ve aralarındaki iletişimi teşvik etmeye yardımcı olan süreçleri etkinleştirdiğine inanmaktadır. Birçok insanın zihinsel olarak aktif olmasını sağlayan işleri vardır. Bir hobi edinme, yeni bir beceri öğrenme, gönüllülük veya mentorluk, zihninizi keskin tutmanın en iyi yollarındandır.

2. Tüm duyularınızı kullanın

Bir şeyi öğrenirken ne kadar çok duyu kullanırsanız, beyniniz de hafızayı korumada o kadar çok yer açacaktır. Bir çalışmada, yetişkinlere her biri bir koku ile birlikte sunulan bir dizi duygusal tarafsız görüntü gösterildi. Ne gördüklerini hatırlamaları istenmedi. Daha sonra, bu sefer kokusuz bir dizi görüntü gösterildi ve daha önce gördüklerini belirtmeleri istendi. Koku ile eşleştirilmiş tüm resimler ve özellikle hoş kokularla ilişkili olanların hatırlanma oranı diğer resimlere oranla oldukça yüksek çıkmıştır. Beyin görüntüleme, beynin ana koku işleme bölgesi olan piriform korteksin, insanlar kokularla eşleştirilmiş nesneler gördüklerinde, kokular artık mevcut olmasa ve denekler onları hatırlamaya çalışmadıklarında dahi aktif hale gelebildiğini gösterdi. Bu yüzden tanıdık olmayana odaklanırken tüm duyularınızı kullanmaya çalışın.

3. Kendine inan

Yaşlanma ile ilgili efsaneler başarısız bir anıya katkıda bulunabilir. Orta yaşlı ve daha yaşlı öğrenciler, yaşlanma ve bellek hakkında olumsuz kalıp yargılara maruz kaldıklarında bellek görevlerinde daha kötü, mesajlar da yaşlılığa belleğin korunması konusunda olumlu olduğunda daha iyi sonuç verir. Hafıza işlevlerinin kontrolünde olmadığına inanan insanlar, belki de “üst düzey anlar” hakkında çok sık şaka yapıyorlar, hafıza becerilerini korumak veya geliştirmek için çalışma olasılıkları daha düşüktür ve bu nedenle bilişsel düşüş yaşama olasılıkları daha yüksektir. İyileştirebileceğinize inanıyorsanız ve bu inancı pratiğe çeviriyorsanız, zihninizi keskin tutma şansınız daha yüksektir.

4. Beyin kullanımınıza öncelik verin

Anahtarlarınızı nereye koyduğunuzu veya yakınlarınızın doğum günü partisinin zamanını hatırlamaya çalışarak zihinsel enerjinizi harcamanıza gerek yok, yeni ve önemli şeyleri öğrenmeye ve hatırlamaya daha iyi konsantre olursanız hafızanız kendiliğinden gelişme gösterecektir. Rutin bilgileri erişilebilir tutmak için akıllı telefon hatırlatıcılarından, takvimlerden ve planlayıcılardan, haritalardan, alışveriş listelerinden, dosya klasörlerinden ve adres defterlerinden yararlanın. Gözlük, cüzdan, anahtarlar ve sık kullandığınız diğer ürünler için evde bir yer belirleyin.

5. Bilmek istediğiniz şeyi tekrarlayın

Yeni duyduğunuz, okuduğunuz veya düşündüğünüz bir şeyi hatırlamak istediğinizde, yüksek sesle tekrarlayın veya not alın. Bu şekilde hafızayı veya bağlantıyı güçlendirirsiniz. Örneğin, size birisinin adı söylendiyse, onunla konuştuğunuzda ismini kullanın: “Peki Çağdaş, Ayla ile nerede tanıştınız?” gibi…

6. Boşluk bırakın

Tekrarlama, uygun şekilde zamanlandığında bir öğrenme aracı olarak en güçlü olanıdır. Bir sınav için sıkışmış zaman içerisinde bir şeyleri tekrarlamamak en iyisidir. Bunun yerine, gittikçe daha uzun bir süreden sonra temel bilgileri yeniden inceleyin, saatte bir, sonra birkaç saatte bir, sonra her gün. Çalışma periyotları, hafızayı geliştirmeye yardımcı olur ve özellikle yeni bir iş atamasının ayrıntıları gibi karmaşık bilgiler konusunda ustalaşmaya çalışırken değerlidir.

KAYNAK:  HARVARD MEDİCAL SCHOOL

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound