Randevu al
Faydalı Bilgiler

Hafızayı Korumak

Hafızayı korumak: Sağlıklı beyin için stratejiler

Çoğu insan 50 yaş civarında hafızasındaki değişiklikleri fark etmeye başlar. Bu hafif unutkanlığın tipik bir işaretidir, bir zamanlar kolayca aklınıza gelen bir kelimeyi veya adı hatırlamakta zorluk çekebilirsiniz. Beyniniz ve beynin yapısı yaşlandıkça, bilgiyi hızlı bir şekilde işleme yeteneği de değişir. Bellek, stres, endişe, yorgunluk, dikkat dağınıklığı veya aşırı yüklenmenin bir sonucu olarak sarsılabilir. Hafıza güçlükleri ayrıca ilaçlar, zayıf görme veya işitme, uyku bozuklukları, depresyon veya kronik ağrıdan da kaynaklanabilir.

Kardiyovasküler zindelik aynı zamanda beyin sağlığı ve hafızayla yakından bağlantılıdır. Kalp sağlığını ve kan damarı esnekliğini tehlikeye atan herhangi bir durum, hafızayı ve diğer zihinsel becerileri de etkileyebilir. Benzer şekilde, araştırmalar diyabet ve obeziteyi daha kötü beyin sağlığına bağlamıştır.

İyi haber şu ki, yaşla ilgili birçok hafıza kayması tamamen normaldir ve Alzheimer gibi beyin hastalıklarına bağlı bunama belirtisi olmayabilir. Günlük hafızanızı keskinleştirmenize yardımcı olacak basit yollar da vardır.

Hafızayı koruma

Genel kardiyovasküler formunuzu korumak, hafıza işlevini korumanın güçlü bir yoludur. Araştırmalar ayrıca iyi beslenme, fiziksel aktivite, sağlıklı kilo ve orta yaşta zihinsel olarak aktif kalmanın, yaşamın sonraki dönemlerinde hafıza bozukluğunu azaltmaya veya geciktirmeye yardımcı olabileceğini öne sürüyor.

İşte sağlıklı beyin yaşlanması için bazı eğlenceli stratejiler:

Bitki bazlı bir diyet yapın. Araştırmalar, bol miktarda meyve, sebze, baklagiller, kabuklu yemişler ve tam tahıl içeren bir diyetin bilişsel uygunluk için en iyisi olduğunu gösteriyor.

Düzenli egzersiz. Egzersizin bilişsel beceriler üzerinde olumlu etkileri vardır. Egzersiz kanı (ve dolayısıyla beyni) oksijenle zenginleştirir. Egzersiz sırasında vücut, beynin fiziksel bütünlüğünü ve işlevini korumaya yardımcı olan maddeler üretir. Düzenli egzersiz aynı zamanda, beyin için gerekli olan onarıcı faaliyeti yani dinlendirici uykuyu destekler.

Yeterli uyku almak. Yeni bilgiler öğrenmek için dikkatli olmalısın, ki iyi dinlenmediysen bunu yapamazsın. Ayrıca yeterince dinlenmediyseniz, anılarınıza tutunmak ve önceden öğrendiğiniz bilgileri geri almak daha zordur, çünkü son deneyimlerinizi kalıcı anılara dönüştürdüğünüz süreç uyku sırasında gerçekleşir. 

Stres Yönetimi. Stres, sizi motive etmek ve dikkati odaklamak için makul dozlarda yardımcı olabilir. Ancak yoğun veya uzun süreli stres sağlığınıza zarar verir. Stres hormonlarına uzun süre maruz kalmak beyne zarar verebilir. Egzersiz, meditasyon, dinlendirici uyku, arkadaş ortamları ve diğer sosyal bağlantılar ve hayatın zorluklarına olumlu bir yaklaşım, stresi daha iyi yönetmenize ve hafızayı optimize etmenize yardımcı olabilir.

Kullan ya da bırak. Beyninize yaşam boyunca meydan okumak, yaşlanmanın beyin üzerindeki zararlı etkilerine karşı bir tampon oluşturur. Eğitimleri, çalışmaları ve boş zaman etkinlikleri sayesinde zihinsel olarak aktif yaşam sürdüren insanlar, zihinsel yeteneklerinde bir düşüşü önlemek veya geciktirmek için daha fazla bilişsel rezerve sahip olurlar.

Daha önce çalmadığınız bir müzik aletini almak veya sizin için yeni olan bir yabancı dili çalışmak gibi yeni beceriler öğrenerek beyninize meydan okumak özellikle yararlıdır. Hafıza tekniklerini öğrenin. 

Mevcut hafıza becerilerinizden en iyi şekilde yararlanmanın birçok yolu vardır. Bunun gibi teknikler, unutkanlığı davet eden yaygın durumlarla başa çıkmanıza yardımcı olabilir:

  • Tamamen belleğe bağlı kalmak yerine hızlı erişim amacıyla bilgileri düzenlemek ve depolamak için not defterleri, adres defterleri, takvimler ve akıllı telefon uygulamalarını kullanın.
  • Cüzdanınız ve araba anahtarlarınız gibi öğeleri belirlenmiş noktalarda saklayın, böylece onları nerede bulacağınızı her zaman bilirsiniz.
  • Daha sonra gerçekleri ve izlenimleri hatırlamak için yada insanlarla tanışmak gibi yeni bilgiler edinirken daha dikkatli olmaya ve odaklanmaya çalışın.
  • Bir adı veya yeri hatırlamak için komik bir tekerleme yapmak veya yeni bilgileri kendinize birkaç kez sessizce tekrarlamak gibi hafıza geliştirici hileler kullanın. örneğin: “Buse’nin  arkadaşı Ahmet, Buse’nin  arkadaşı Ahmet , Buse’nin  arkadaşı Ahmet.”.

Kaynak: Harvard Medical School

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound